Czym jest Public Relations?

Public RelationsPublic relations (PR) to systematyczne komunikowanie się firmy z jej klientami, pośrednikami handlowymi, bankami, mediami i dostawcami, w celu budowania zaufania opinii publicznej wobec danej firmy i stworzenie dla niej atrakcyjnego wizerunku.

Na zdecydowanej większości rynków funkcjonują dziesiątki i setki firm, oferujących podobne produkty lub usługi. Duża ich część jest nie znana dla klientów. Firma, która istnieje na rynku kilka lub kilkanaście lat i ma w zanadrzu kilka udanych produktów to z czasem u swoich klientów wytworzy określony wizerunek (tak zwany "image").

Każda firma chce robić dobre interesy. Gdy konsument i firma mają do siebie wzajemne zaufanie to łatwiej im się robi interesy. I na tym właśnie polega PR. Public relations to z jednej strony uprzejma telefonistka w centrali, estetycznie przygotowane listy z logiem firmy, jednolite ubranie pracowników, a z drugiej strony organizowanie konferencji prasowych oraz utrzymywanie kontaktów z mediami, dzięki którym firma taka zyskuje rozgłos. Wszystkie te elementy budują wizerunek przedsiębiorstwa, który jest bardzo ważną rzeczą.

Inną, często stosowaną formą promowania się firmy jest sponsoring. W programach telewizyjnych czy w sporcie codziennie pojawiają się nowi sponsorzy. Sponsoring polega na wzajemnych świadczeniach obu partnerów, to znaczy sponsora i sponsorowanego. Sponsor daje dla sponsorowanego określoną ilość pieniędzy lub innego rodzaju zasoby, natomiast sponsorowany wykonuje wcześniej określone świadczenia, które przyczyniają się do osiągnięcia celów marketingowych sponsora. Sponsorzy chcą w jak najbardziej dyskretny sposób "włożyć" do głów konsumentów bądź uczestników sponsorowanej imprezy swój slogan i znak firmowy. Sponsorzy ci to zazwyczaj firmy znane już na rynku (np. Sony, Coca-Cola, Marlboro). Sponsoring nie ma na celu reklamowanie produktów danej firmy, a jest to jedynie skuteczny sposób, na zwiększenie stopnia znajomości firmy. Firmy, które nie są znane na rynku sponsoring nie daje żadnych korzyści! Sponsoring ma za zadanie wywołać u obecnych i potencjalnych nabywców pozytywne skojarzenia oraz utrwalić pozytywny wizerunek sponsora.

Reklama ma ważne zadanie - dotrzeć do jak największej grupy odbiorców i sprawić, by dokonali zakupy reklamowanego produktu. Odbiorca reklamy i stosowane w niej środki są bardzo ważne, jednak nie można zapominać o kolejnym ważnym czynniku związanym z reklamą.

To nadawca reklamy, czyli osoba zachęcająca do podjęcia określonej decyzji lub dokonania wskazanego zakupu.

Jaki powinien być nadawca reklamy? W jaki sposób wpływa ona na odbiorcę reklamy? Czy nadawca reklamy jest naprawdę tak ważny?

Jak się okazuje powiązanie produktu z jego twórcą lub z konkretną postacią może przynieść rewelacyjne efekty. Produkt przestaje być anonimowy, zaś odbiorca reklamy widzi człowieka stojącego za konkretnym przedmiotem. Produkt i jego twórca to zgrany duet, który świetnie może się sprawdzić w reklamie. Sympatyczna twarz sprawia, że sam reklamowany produkt jest lepiej postrzegany. Zyskuje on twarz człowieka, z którym już od tej pory jest kojarzony.

Jak wykorzystać nadawcę reklamy do podniesienia jej skuteczności? Jaki człowiek ma największe predyspozycje by zwiększyć swą osobą skuteczność reklamy?

Jak się okazuje odbiorcy reklamy najchętniej akceptują te produkty, które kojarzą im się z osobami kompetentnymi oraz godnymi zaufania. Chętnie akceptuje się w reklamie obecność ekspertów oraz ich wypowiedzi. W reklamie dobrze sprawdzają się również osoby lubiane i cieszące się ogólną sympatią społeczeństwa, stąd też w reklamach obecność będących akurat na fali aktorów czy sportowców.

Nadawca reklamy nie tylko sprawia, ze odbiorcy w cieplejszy sposób postrzegają reklamowany produkt. Osoby, które pojawiają się w reklamie, bardzo często nie tylko promują dany produkt, ale również nowy styl życia. Tu najbardziej klasycznym przykładem może być kampania reklamowa Pepsi. W reklamie niekoniecznie musi występować jedna, charakterystyczna postać. Inną, chętnie stosowaną i przynoszącą dobre efekty sztuczką jest pokazywanie w reklamach całych grup, które korzystają w reklamowanego produktu.

Dlaczego tak się dzieje? - To proste. Duża grupa to wywieranie na odbiorcę reklamy większego nacisku. Im więcej osób korzysta z danego produktu, tym większa staje się chęć, by dołączyć do ich grona.