Osobowość a skuteczność zespołu

Osobowość a zespółKorporacje zbierają do swojego grona ludzi, którzy posiadają nie tylko odpowiednie umiejętności ale również odpowiednie osobowości. Firma Google analizowała dane z ponad 100 zespołów. Wnioski były następujące: największą skuteczność uzyskują zespoły złożone z ludzi o przeciętnym poziomie inteligencji emocjonalnej i dobrej komunikacji między członkami tego zespołu.

Oznacza to, że najlepsze zespoły to takie, które tworzą ludzie: mili oraz kontaktowi.

Zaskakującym jest, że w wyniku nie ma zbytnio znaczenia jakiego typu człowiek pracuje w zespole. Jednak badania naukowe mówią jasno, że osobowość jest kluczowa w wynikach zespołów, szczególnie ważne są:

  • wartości wspólne dla członków zespołu,
  • umiejętności komunikowania się z innymi ludźmi.

Trzeba zauważyć, że wymienione czynniki mające wpływ na wyniki w firmie są psychologiczne i nie mają nic wspólnego z umiejętnościami technicznymi. Wszystko zasadza się na dobrej współpracy między członkami zespołu. Często zdarza się, że istnieją napięcia na podłożu wartości w zespole i przestaje on funkcjonować, pomimo, że został stworzony z samych fachowców.

Takie zachowania jak: zachowania prospołeczne, wyższy poziom wrażliwości w relacjach międzyludzkich, stabilność emocjonalna czy ciekawość zwiększa spójność zespołów. Badania również prowadzono na 133 zespołach różnych fabryk. Skuteczne zespoły to takie, które są złożone z osób: altruistycznych, dociekliwych i zrównoważonych. Wyniki zespołu zostały również podniesione w kwestiach: współpracy, wspólnego poznawania się, wymiany informacji. To kim jesteś ma ogromny wpływ na pracę innych ludzi, na funkcjonowanie firmy i wyniki zespołu. Wszystkie osobowości wyłowione z zespołów razem tworzą wspólny organizm, który musi dobrze funkcjonować jeśli ma przynosisz doskonałe rezultaty.

Oznacza to, że skoro w firmie jest mała przestrzeń dla poszczególnych sektorów, to pracodawca powinien zatroszczyć się o taki dobór pracowników, aby umieli oni ze sobą rozmawiać, troszczyć się o siebie - aby mieli zbieżne wartości w życiu.

Podczas konstruowania zespołu wyłaniają się role, jakie różne osoby pełnią z odpowiednią mieszanką umiejętności i osobowości: role oparte na pozycji formalnej i umiejętnościach merytorycznych, roli funkcjonalnej, roli psychologicznej - opartej na osobowości. Tymczasem właściciel przedsiębiorstwa najczęściej koncentruje się na roli funkcjonalnej, a całą resztę pomija. Dobre wyniki zespołu zależą od synergii panującej między członkami. Trzeba zapewnić taki dobór pracowników aby odpowiadał wszystkim. Trzeba wyciągać z ludzi to co w nich najlepsze: ich osobowości i korelować tak zespołu, aby odpowiadały sobie.

  • Osoby zorientowane na wyniki są zazwyczaj niezwykle energiczne, potrafią łatwo organizować pracę i przewodzić w miejscu pracy poprzez pewność siebie.
  • Osoby zorientowane na relacje są to osoby, które budują relacje, współodczuwają, są ciepli, dyplomatyczni i przystępni, tworzą spójność w zespole.
  • Osoby, które postępują zgodnie z procesem i zasadami to zazwyczaj osoby zajmujące się szczegółami, są rzetelni i sumienni oraz dobrze zorganizowani.
  • Osoby, które myślą w innowacyjny i przełomowy sposób to osoby, które przewidują problemy, mają ogromną wyobraźnię, są ciekawi i otwarci.
  • Osoby pragmatyczne twardo stąpają po ziemi, są nie tylko racjonalni ale również praktyczni, kwestionują teorie i idee, trzeźwo myślą, mają stabilne emocje oraz długo rozważają decyzje - które w konsekwencji są przemyślane i warte wdrożenia.

    Dynamika zespołu zależy właśnie od doboru członków danego zespołu. Powyższy zestaw osobowości łatwo sugeruje z którymi zadaniami, które zespoły miałyby problem. Tak dla osób pragmatycznych trudny zadaniem będzie wymyślenie sposobu na pocieszenie człowieka, a ludziom zorientowanym na relacje trudno będzie wymyśleć sposób na szybkie łącza internetowe. Oczywiście wszystko to ogromne uogólnienie, bo człowiek jest kompilacją wszystkich tych osobowości. Jednak każdy człowiek ma jedną lub kilka dominujących.

    Bez osób, które są zorientowane na relacje trudno budować spójność zespołu, trudno też komunikować się z liderami, czy osobami mogącymi pomóc. Bez osób zorientowanych na wyniki trudno byłoby z przyspieszeniem działania zespołu, wszystko szło by powoli.

    Natomiast żaden zespół nie powinien składać się z tylko jednego typu osobowości. Idealnym rozwiązaniem byłoby stworzenie zespołu z wszystkich osobowości - tylko dobrze skomponowanych - jako, że każdy człowiek jest kompilacją kilku.

    Badaczka zespołów Suzanne Bell, która pracuje nad projektem marsjańskim dla NASA, ujęła to w ten sposób: "zakładamy, że astronauci są inteligentnymi ludźmi, ekspertami w swoich dziedzinach oraz że będą posiadać pewne umiejętności zespołowe. Cały trik polega na tym, na ile dobrze uda się połączyć ich osobowości" (źródło: serwis internetowy hbrp.pl).

    Oznacza to, że wszystko to kwestia umiejętności wykorzystania drzemiących w człowieku potencjałów, tak aby tworzyć zespół zarówno rywalizujący jak i zespół, który się wspierać. Dobre zespoły to takie, które: odkładają na bok egoistyczny interes, współpracują nad tym czego sami by nie zdołali osiągnąć. Mieszanka wszystkich osobowości to idealna firma.

    Źródła: