Coraz większy szum informacyjny, z jakim mamy do czynienia w sieci spowodował, że użytkownicy bombardowani milionem różnych komunikatów zaczęli zupełnie ignorować tradycyjne reklamy. Specjaliści od marketingu stanęli wiec przed nowym wyzwaniem: jak trafić do klienta i wejść z nim w głębszy kontakt? Odpowiedzią na to pytanie wydaje się być coraz to popularniejsza reklama natywna.
Czym właściwie jest reklama natywna (native advertising)?
W Polsce, pierwsze wzmianki o reklamie natywnej miały miejsce w 2013 roku, jej pojawienie się było odpowiedzią na zjawisko polegające na natychmiastowym blokowaniu przez użytkowników sieci, wszystkiego, co przypominałoby w jakimkolwiek stopniu reklamę. Skoro użytkownicy nie chcieli już oglądać tego typu reklam, trzeba było opracować sposób prezentowania treści w inny, bardziej przyjazny dla potencjalnych klientów sposób.
Reklamą natywną może być więc artykuł sponsorowany, post sponsorowany na Facebooku lub lokowanie produktu - to oczywiście tylko niektóre z przykładów, ale na ich podstawie można wyodrębnić jedną główną cechę reklamy natywnej, a więc brak nachalności. Trzeba zdawać sobie sprawę z tego, że jest to oczywiście pojęcie bardzo względne i odczucia każdej osoby na ten temat mogą być różne, przez co niektórzy uważają, że reklama natywna to oszukiwanie użytkowników. Prawdą jest, że osoba pisząca, czy też tworząca daną reklamę musi się wykazać sporym sprytem, aby ulokować jakoś w treści, czy też filmie dany produkt lub usługę. Takie są jednak wymagania współczesnego rynku, do których osoby zajmujące się marketingiem musiały się przystosować.
Skuteczność reklamy natywnej
Najistotniejszym elementem reklamy natywnej jest fakt, że nie irytuje ona użytkowników oraz pozwala na wejście z nimi w interakcje - te dwie zalety sprawiają, że przeważająca większość reklamodawców ma zamiar aktywnie wykorzystywać tę formę marketingu. Nie bez znaczenia jest także fakt, że użytkownicy internetu to ludzie wykształceni, którzy cenią sobie wysokiej jakości treści i tylko takim właśnie treściom poświęcają swoją uwagę. Native advertising to forma reklamy, która stoi w zupełnej pozycji to natarczywości oraz nachalności, którą byliśmy w ostatnich latach atakowani, naturalny przekaz reklamowy - to jest właśnie siła tej formy reklamy.
Aktualne badania pokazują, że konsumenci zwracają swoją uwagę na reklamy natywne ponad dwa razy częściej niż na zwykłe banery reklamowe - wyniki te jednoznacznie wskazują na fakt, że osoby odpowiadające za native advertising odniosły sukces i wygrały ze zjawiskiem omówionym na początku, a więc ignorowaniem tradycyjnej formy reklamy. Reklamy natywne są o efektywniejsze, a także sprawiają, że osoby, które zetknęły się z nimi, chętnie dzielą się przeczytaną treścią czy obejrzanym video z otoczeniem, przez co jej oddziaływanie i rozpowszechnianie się jest o wiele bardziej skuteczne niż w przypadku innych form reklamy, co sprawia, że coraz więcej firm interesuje się i inwestuje właśnie w native advertising.
Jedno jest pewne - reklama natywna z pewnością będzie się dalej rozwijać, jej potencjał jest ogromny, tak samo jako potrzeba zmian w komunikacji z klientem. Specjaliści od marketingu są zgodni: native advertising to przyszłość reklamy i już za niedługo stanie się elementem każdej kampanii reklamowej.
Komentarze